Munca la distanță este din ce în ce mai căutată și în România. Cum funcționează, care sunt avantajele și dezavantajele, de ce lucrează mai bine noua generație de la distanță și care sunt concepțiile greșite despre munca la distanță?
Deși capacitatea de a lucra din afara unui birou a fost posibilă de mai bine de câteva decenii, munca la distanță devine acum atractivă și în România.
Auzim din ce în ce mai des afirmația prietenilor: „Acum lucrez de la distanță!” Sau „călătoresc și lucrez în același timp!” Azi, angajații caută un job care să le permită o flexibilitate cât mai mare, în raport cu stilul lor de viață non-conformist, datorită beneficiilor pe care le au și care le permit o viața lor profesională, activă, remunerată în timp ce lucrează de la distanță.
Ce este munca la distanță?
Munca la distanță este un stil de lucru care permite profesioniștilor să lucreze în afara unui mediu tradițional, respectiv cu o prezență fizică la locul de muncă.
Are la bază conceptul potrivit căruia munca nu trebuie prestată într-un anumit loc pentru a îți putea îndeplini atribuțiile de serviciu, din fișa postului.
Un avantaj major este acela că munca la distanță nu mai presupune deplasarea la serviciu în fiecare zi pentru a lucra într-un anumit loc, bine determinat, angajatul la distanță își poate executa
proiectele și își poate îndeplini atribuțiile practic de oriunde ar vrea. Oamenii au flexibilitatea de a-și proiecta zilele astfel încât activitatea profesională și personală să poată fi experimentată la
maximul lor potențial și chiar să coexiste.
Cum funcționează munca la distanță?
Există o varietate de moduri în care oamenii pot lucra de la distanță. Acesta este avantajul major – oamenii pot alege să lucreze într-un mod cât mai plăcut, din propria casă, călătorind cu trenul sau, de ce nu, chiar de pe plajă. Angajați aflați la distanță pot să lucreze din birourile lor de acasă sau din cafenelele aflate în apropierea locului de muncă, dar pot lucra și din biroul firmei atunci când este necesar. Spre exemplu, angajații au posibilitatea de a lucra de la distanță pentru majoritatea zilelor săptămânii, dar atunci când trebuie să fie prezent la o întâlnire la birou, pot veni o zi pe săptămână, sau poate doar pentru acea întâlnire.
Un concept modern în desfășurarea activității îl reprezintă spațiile de coworking. Aceste spații, care nu sunt altceva decât birouri folosite în comun, de mai mulți angajați ai unor firme diferite, sau de aceia care lucrează ca freelancer. Spațiile de coworking acționează ca centre de productivitate, comunitate și tehnologie, oferind o conectivitate excelentă în rețea și oportunități de întâlnire cu alții care lucrează într-o multitudine de industrii. Ele pot fi utilizate de persoane cu locuri de muncă cu normă întreagă, parțială, de la distanță și chiar antreprenori care doresc să închirieze un spațiu de birou pentru ei înșiși sau pentru micul lor personal. S-ar putea spune chiar că spațiile de colaborare sunt la jumătatea drumului dintre un birou tradițional și un spațiu de lucru netradițional, oferind confortul de a lucra de acasă și combinarea acestuia cu facilitățile profesionale și oportunitățile de rețea pe care le-ați găsi într-un mediu corporativ. Dacă angajații de la distanță aleg să profite de un spațiu de colaborare în orașul lor , ei se bucură de avantajele flexibilității acestui tip de locație.
Angajații de la distanță profită din plin de oportunitățile pe care le oferă un astfel de stil de viață. Pe lângă capacitatea de a-și stabili programul astfel încât să poată lucra ori de câte ori sunt cei mai productivi sau creativi, ei își îndeplinesc sarcinile de la distanță, de acasă sau în timp ce călătoresc în diferite țări din întreaga lume, combinând programul de lucru cu cel de călătorie.
Avantajele lucrului de la distanță
De ce ar alege cineva să lucreze de la distanță și, de ce ar fi lăsați de șeful lor?
Există o multitudine de beneficii pentru munca de la distanță atât pentru angajați, cât și pentru angajatori, de la creșterea productivității la lucrătorii mai fericiți și mai sănătoși, dintre care încercăm să identificăm câteva, astfel:
1. Un stil de viață mai flexibil
Cel mai evident motiv pentru care oamenii doresc să lucreze de la distanță este că le oferă un stil de viață mai flexibil. Atunci când nu li se cere să se afle într-un birou, pentru un interval de cele mai multe ori incert de timp stabilit, angajații aflați la distanță se pot concentra asupra lucrurilor care contează (pentru ei). Să luăm cazul unui părinte, acesta are capacitatea de a începe munca mai devreme, astfel încât el sau ea să poată pregăti copii dimineața la plecarea spre școală, sau să fie prezent când copiii ajung acasă de la școală, ori, spre exemplu, să aibă timp pentru a merge la un medic. Un alt caz este și acela că un angajat care lucrează la distanță dorește să își continue studiile, să urmeze un program de master sau un curs de formare continuă, care se desfășoară în cursul zilei și să își presteze munca seara, sau invers.
2. Un stil de viață mai sănătos.
Studiile confirmă faptul că angajații de la distanță sunt mai puțin stresați și au un moral mai ridicat decât cei din birou. Prin eliminarea deplasării zilnice spre și de la locul de muncă, și lăsând angajații aflați la distanță să lucreze într-un mediu în care se simt confortabil, aceștia sunt mai puțin stresați. 69% dintre angajații aflați la distanță au raportat absenteism scăzut decât angajații care nu sunt la distanță, conform unui studiu realizat de PGi în 2014. Angajații mai fericiți, mai sănătoși prestează o activitate mai bună și se simt mai ”angajați” față de companiile lor. Din această perspectivă, munca de la distanță constituie un avantaj.
3. Slujba lor, pasiunea lor.
Angajații de la distanță tind să își facă mai bună munca, în afara biroului. Ei sunt mai inspirați de mediul înconjurător. De fapt, posibilitatea de a lucra la distanță singur aduce o nouă perspectivă angajaților. Ei consideră o recompensă pentru munca excelentă și sunt stimulați să continue să-și depășească scopurile pentru a continua să trăiască acest stil de viață.
4. Productivitate mai mare
Unul dintre argumentele cele mai invocate pentru munca de la distanță este creșterea productivității, care vine cu flexibilitatea sa. Lucrătorii de la distanță sunt mai predispuși să depună eforturi suplimentare în ceea ce privește sarcinile lor de muncă, în comparație cu angajații din birou. Un studiu recent indică faptul că un procent de 65% dintre angajații cu normă întreagă consideră că munca de la distanță le-ar crește productivitatea – iar angajatorii lor confirmă acest lucru. Două treimi din angajatorii chestionați au raportat o creștere a productivității globale de la angajații lor aflați la distanță.
4. Economii
Pentru angajații aflați la distanță, angajatorii pot economisi costuri semnificative precum chiria, logistica, birotica, comunicațiile, cheltuielile de întreținere, cheltuieli cu transportul decontat, mașini de serviciu, carburanți, și lista ar putea continua. În acest sens, Flexjobs a raportat că angajatorii pot economisi 2o.000 de Euro pentru fiecare angajat aflat la distanță, pe an, chiar dacă întreaga echipă nu lucrează de la distanță.
5. Angajați 100%
Dincolo de marjele de profit și de o calitate superioară și mai eficientă a activităților prestate, angajatorii oferă posibilitatea desfășurării activității de la distanță și pentru a-și menține angajații fericiți și de ce nu …angajați. Un alt studiu recent, indică faptul că aproape 75% dintre angajații (studiul Softchoice) au declarat că vor renunța la locul de muncă pentru unul la distanță. Angajatorii care sunt interesați de menținerea angajaților ar trebui să rețină aceste concluzii. Iată un altul: într-un sondaj efectuat de TINYpulse, angajații aflați la distanță au declarat că s-au simțit mai apreciați în rolul lor.
Care sunt opiniile preconcepute despre munca la distanță?
Este adevărat că există încă unele păreri cu privire la acest stil de lucru. Iată-le pe cele care le auzim cel mai des:
Problemele de comunicare
Unii angajatori au declarat că angajații lor aflați la distanță au probleme în a rămâne conectați la echipă, sau de a avea acces la munca lor.
Lucrătorii la distanță lucrează non-stop
Aceasta este teama angajaților la distanță și a angajatorilor lor. Angajații prețuiesc munca de la distanță pentru că le dă libertatea de a-și stabili programul propriu – nu pentru ca programul lor să fie 24 de ore. Angajatorii nu doresc ca angajații să lucreze nonstop, de teama că vor ceda și își vor pierde pasiunea pentru job. Este important la începutul unui acord de muncă la distanță să se stabilească orele pe care un angajat ar trebui să presteze și să fie disponibil și care sunt orele din zi mai deschise pentru flexibilitate. Pe lângă stabilirea standardelor privind disponibilitatea, echipele la distanță ar trebui să stabilească așteptări clare privind comunicarea și să dezvolte canale de comunicare pentru membrii săi.
Lucrătorii la distanță în realitate nu muncesc
Ideea preconcepută a unor angajatori este aceea că un angajat la distanță stă în pat toată ziua în pijamale, muncind uneori, dar nu la același nivel cu cei care se deplasează la birou, în fiecare zi. Am văzut o varietate de stiluri: cei care se trezesc devreme dimineața pentru și care se pregătesc pentru această zi ca și cum ar merge la un birou, dar și cei care, într-adevăr se trezesc la 11, dar care muncesc minim 8 ore pe zi, indiferent în ce parte a zile aleg să facă asta. Cert este acest lucru: angajații de la distanță și-au făcut treaba.
Dacă vă gândiți să aveți angajați la distanță, total sau parțial, trebuie să știți că autoritățile (Inspectoratul Teritorial de Muncă, etc.) are pretenții speciale cu privire la modul de încheiere a
contractului de muncă, cu privire la evidențierea muncii prestate în pontajele zilnice, fișa postului, etc.
De aceea recomandarea noastră este să apelați la societăți specializate în domeniul prestării serviciilor de resurse umane.